بهترین جنس پرده برای اتاق خواب چیست؟

۱ بهترین جنس پرده برای اتاق خواب چیست؟
بهتر است دو مدل و جنس مختلف پرده برای اتاق خوابتان بدوزید؛ یک مدل برای بهار و تابستان و یک مدل هم برای پاییز و زمستان. جنس پرده های تابستانی باید حریر یا ساتن نازک باشد تا باعث گرم شدن بیش از اندازه اتاق در فصل های گرم سال نشود. بهترین جنس برای پرده های زمستانی هم پرده های مخملی، پشمی سبک یا پارچه هایی با الیاف فشرده است. این الیاف اجازه عبور و مرور هوای بیرون را در روزهای سرد سال به درون خانه نمی دهند. پرده ها چه حریر باشند و چه مخملی، باید الیاف متراکمی داشته باشند تا دوامشان افزایش یابد و عمر بیشتری بکنند. برای اطمینان از متراکم بودن الیاف پارچه پرده ها می توانید قسمتی از پارچه را از آنجایی که بریده شده، بکشید. اگر تاروپود پارچه به سرعت از هم جدا شدند، بهتر است قید خرید آن را بزنید چون چنین پارچه ای پس از ۲، ۳ بار شستشو از بین خواهد رفت. تاروپود پارچه های متراکم و باکیفیت به سادگی از هم جدا نمی شوند. اگر شیشه پنجره های اتاقتان به گونه ای است که داخل منزل و اتاق خواب به سادگی از بیرون دیده می شود، می توانید یک آستری ساتن، کتان یا حتی تترون برای زیر پرده های حریر بدوزید. رنگ پارچه آستری باید یک درجه روشن تر یا یک درجه تیره تر از رنگ پارچه اصلی پرده باشد تا طرح و رنگ پرده اصلی در آن گم نشود یا پنجره اتاق، نمای نامرتبی پیدا نکند. مقاومت پرده های حریر نسبت به جنس های دیگر کمتر است و این پرده ها در اثر شستشو زودتر از بین می روند، اما درعوض زیبایی شان هم برای اتاق خواب در روزهای بهاری و تابستانی بیشتر از سایر جنس هاست. حواستان باشد اگر فردی که قرار است در اتاق خواب بخوابد (چه کودک، چه بزرگ و چه سالمند)، مبتلا به ناراحتی های تنفسی یا آسم است به جای پرده های مخملی از شیدهایی که می توان به سادگی آنها را با دستمالی مرطوب پاک کرد، به عنوان پرده اتاق خواب او استفاده کنید.

۲ بهترین پرده برای اتاق خواب بچه ها چیست؟
این روزها پرده ها و شیدهای تاشو با تنوع رنگ و مدل بسیار زیادی در بازار وجود دارند که مناسب اتاق هایی با شیشه های رفلکس هستند. خاصیت شیشه های رفلکس این است که تا زمانی که شما چراغ اتاق را روشن نکنید یا فضای بیرون، روشن تر از فضای داخل اتاق باشد، نور را به گونه ای منعکس می کنند که محیط داخل اتاق از کوچه و خیابان معلوم نباشد. در این صورت شما می توانید روزها این شیدها و پرده های تاشو را کنار بزنید و از نور طبیعی خورشید برای روشن کردن فضای اتاق کمک بگیرید. این کار باعث می شود که هم پول برق کمتری بدهید و هم قدری از ویتامین D مورد نیاز روزانه تان را از طریق تابش نور آفتاب به پوستتان تامین کنید. این شیدهای تاشو با تنوع رنگ و طرحی که دارند، می توانند گزینه بسیار مناسبی برای اتاق خواب بچه ها هم باشند؛ زیرا از یک طرف خیلی ساده، تمیز می شوند و از طرف دیگر هم می توان اتاق بچه ها را با کمک آنها با نور طبیعی در طول روز روشن کرد. بد نیست بدانید اگر یک عکس دلخواه از کودکتان یا کارتون مورد علاقه او را به پرده فروشی ها بدهید، آنها شیدهایی با ابعاد و عکس مورد نظر برایتان تولید می کنند. این کار می تواند هدیه هیجان انگیزی برای بچه ها باشد. البته ناگفته نماند که پرده های پارچه ای و معمولی را هم می توان کنار زد یا جمع کرد اما باز کردن دوباره آنها باعث نامرتب شدنشان می شود و اینطوری شما مدام مجبور به نظم و ترتیب دادن به چین های آنها می شوید. ضمن اینکه با کنار زدن مداوم پرده های معمولی، عمر گیره پرده ها و چوب پرده آنها هم کاهش خواهد یافت. شیدهای تاشو به گونه ای روی هم بسته می شوند که امکان عبور نور شب و دیده شدن فضای داخل اتاق از بیرون را هم نمی دهند. به همین دلیل می توانند برای اتاق ما بزرگ ترها هم گزینه مناسبی باشند چون دیگر نیازی به آستری یا زیر پرده ای نخواهند داشت. البته شیدهای یک تکه کمتر از شیدهای چندپره، نور و هوا را از خود عبور می دهند. به علاوه، امکان دیده شدن فضای داخل اتاق در صورت استفاده از شیدهای یک تکه به صفر می رسد.

۳ بهترین رنگ پرده چیست؟
بهتر است پرده های بهاری و تابستانی به رنگ های آبی، سبز، یاسی یا کرم باشند. این رنگ های سرد باعث ایجاد حس خنکی در روزهای گرم سال می شوند. از طرف دیگر می توان از رنگ های گرمی مانند نارنجی، قرمز، قهوه ای یا زرد تیره برای پرده های پاییزی و زمستانی کمک گرفت تا حس گرمای بیشتری به فضای اتاق القا شود. البته از ایجاد همخوانی رنگی بین رنگ پرده و سایر وسایل اتاق خواب غافل نشوید تا فضای مرتب تر و زیباتری در اتاق خوابتان حاکم شود. اگر نمی توانید رنگ پرده اتاق را با رنگ سایر وسایل جور کنید، حداقل رنگ یکی، دو وسیله رنگی مانند شمع، قاب عکس، روتختی یا روبالشی را به رنگ پرده هایتان درآورید تا حال و هوای بهتری در اتاقتان ایجاد شود.

۴ بهترین راه شستن پرده ها چیست؟
پرده اتاق خواب باید حداقل فصلی یک بار شسته شود. این کار از تجمع گردوخاک و آلودگی در پارچه پرده پیشگیری می کند و مانع از ایجاد عوارضی مانند حساسیت های تنفسی یا حتی پوستی می شود. بهتر است پرده را ابتدا با آب خالی ولرم، کمی غبارگیری کنید. سپس آن را با پودر صابون بشویید و در نهایت هم به آن نرم کننده بزنید. استفاده از نرم کننده باعث جلوگیری از ایجاد اصطکاک در پرده ها می شود. اگر قرار است پرده را در ماشین لباسشویی بیندازید، شک نکنید که بهترین شوینده برای شستن پرده هایی با رنگ روشن همان پودر صابون است. اگر رنگ پرده تیره است، باید با شوینده های مخصوص پارچه های تیره آن را بشویید. در صورت استفاده از نرم کننده، پرده ها خیلی کمتر از حد انتظارتان پس از شستشو چروک خواهند شد. اگر حال و حوصله اتو کردن پرده اتاق خواب را ندارید، می توانید این ۴ راه را امتحان کنید؛ پرده را به صورت مرطوب خوب بتکانید و سپس از چوب پرده اش آویزانش کنید یا پرده هایی با جنس پارچه چروک بخرید یا اینکه پرده هایی با جنس پارچه ضدچروک بخرید و در نهایت هم اینکه کمی بیشتر هزینه کنید و پرده را برای شستشو به خشکشویی بسپارید. هربار که پرده شسته می شود، آستری آن هم باید شسته شود. شیدها نیازی به شستشو ندارند. بلکه می توان آنها را با دستمالی آغشته به آب کف (مخلوط آب ولرم و شامپو) تمیز کرد، سپس با دستمال مرطوبی کف ها را از بین برد و در نهایت هم با پارچه نخی و خشکی رطوبت آنها را پاک کرد.





سبد خرید